Fakta om snabbtåg

Så, som du säkert redan har gissat så var det Japan som var först med att ha snabbtåg, trafik med topphastigheter på över 200 km/h. Det var redan 1964 som de körde igång snabbtågstrafiken på Shinkansen nätet. Shinkansentågen går fortfarande och idag har de en topphastighet på så mycket som 300 km/h. Lite roligt att veta är att även Iran och Irak planerade för höghastighetslinjer på 1970-talet. Man tänkte importera Shinkansentåg, tyvärr sköts dessa planer på framtiden då regimskiftet kom 1979.

När det gäller USA är inte snabbtågsfenomenet särskilt utbrett, och har heller aldrig varit det. Det finns bara en enda bana för höghastighetståg och den går i Nord-ost-korridoren mellan Boston och Washington DC. Den testkördes redan på 1960-talet och 1986 började man köra snabbtåg på den med reguljär trafik, då kom de upp i en hastighet av 201 km/h. I dag kör man franskkonstruerade tåg med en topphastighet på 240 km/h.

I Sverige håller det på att växa fram en ny generation av snabba fjärrtåg. På 1960-talet startade man en utredning som skulle ta reda på hur den svenska industrin skulle kunna utveckla snabbtåg till Sverige. På 1980-talet började man tillåta vissa tåg att köra 160 km/h istället för 130 km/h på sträckan mellan Göteborg och Stockholm. På 1990-talet kom sedan X2000-tågen som vi så väl känner till idag. Deras topphastighet ligger på 200 km/h.

Annons